Geen vraag te gek
088 973 06 00

Consumentenbehoefte: inspelen en doorpakken

Momenteel is het centrum van Ede, de Gelderse gemeente en tevens mijn thuisbasis, door het uitgestrekte centrum moeilijk te belopen waardoor sommige delen slecht bezocht worden. Een herkenbaar probleem voor behoorlijk wat winkelgebieden.

Afgelopen week kregen we goed nieuws vanuit de Gemeente Ede. Er wordt ingezien dat het winkelgebied te groot is en nu is het tijd voor actie!

Centrum als verzamelplek

Het centrum moet dorpser, levendiger en groener worden en er moet minder winkelruimte ontstaan. Dit zorgt voor een overzichtelijk en gezellig winkelgebied. Ede speelt hiermee direct in op de consumentenbehoefte, probeert de verblijfsduur te vergroten en consumenten te verleiden het centrum als verzamelplek te zien. Als consument, maar ook als regioadviseur, herken ik de huidige uitdagingen. Ede is een gemeente met veel jonge gezinnen, maar ook een wat oudere doelgroep. Beiden hechten waarde aan een compact winkelgebied en zullen zeker positief reageren op deze aanpak.

Behoeftes zien en verwachtingen managen

Maar wat is er nu sterk in de aanpak van de gemeente Ede? Xander Haalboom, Binnenstadmanager, en ik spraken over de kracht van communicatie. Binnen de driehoek gemeente, ondernemers en Binnenstadmanagement wordt er continue gesproken over behoeftes, verwachtingen en toekomstperspectief. Door de betrokkenheid van alle stakeholders ontstaat er een vorm van begrip en blijven alle lijnen kort en open.

Tot slot is het van belang dat je je afvraagt hoe relevant je bent voor jouw klant. Dit geld niet alleen voor jou als ondernemer, maar ook zeker als winkelgebied. Wat bieden jullie waardoor de consument thuis beslist om van de bank af te komen en de stad in te gaan? Vaak zijn dit soort zaken onderling goed besproken en is het voor jullie als retailers heel duidelijk. Maar is dat ook zo voor de consument? Wees hierin duidelijk en maak zowel jouw winkel als jouw winkelgebied zo aantrekkelijk mogelijk.

Delen