Geen vraag te gek
088 973 06 00

Digitale service

Corona heeft een grote invloed op alles om ons heen. Waar we winkelen, hoe we winkelen maar ook op de manier waarop klanten contact zoeken. Vragen van consumenten worden zichtbaar meer via de digitale weg gesteld en daar wordt op ingespeeld.

In 2020 maakt ruim een kwart van de Nederlandse bedrijven gebruik van een vorm van machine assistance. Dit wordt ook wel digitale of technologische assistentie genoemd, denk hierbij aan chatrobots of voice assistance. Chatrobots worden inzet op de website of in de vorm van live chat met de klant. Op die manier kun je je klant altijd van dienst zijn, een van de excellente service componenten die ook De Rode Loper toepast.

Voice search

En dan is er ‘voice search’ of spraak gestuurd zoeken. Waarschijnlijk komt seo je niet onbekend voor en pas je dit ook al toe, voice search is de volgende stap en kan perfect samenwerken met je seo-strategie. Voice search kun je via een slimme speaker gebruiken, denk aan Apple’s Siri, Amazons Alexa en Google Assistant. Inmiddels hebben zo’n 1,5 miljoen Nederlanders een slimme speaker in huis en wordt deze gebruikt om iets te activeren, iets te weten te komen, iets te kopen of om te navigeren.

Sinds de uitbraak van het Corona virus is het gebruik van een slimme speaker met 53% toegenomen. Dat is ook logisch want we zaten met z’n allen natuurlijk meer thuis. Maar buiten dat het een gegeven is, is dit ook een kans.

Belangrijk om te weten is dat naast de 1,5 miljoen Nederlanders met een slimme speaker in huis, voice search ook via mobiele telefoons of auto software kan worden gebruikt. Met name in situaties waar spraak de meest veilig situatie is zoals in de auto wordt deze manier van zoeken veel toegepast.

SEO

Het verschil tussen getypte en gesproken zoekopdrachten is de lengte van de zoekopdracht. Gemiddeld typen mensen 40 woorden per minuut tegenover gemiddeld 150 gesproken woorden binnen hetzelfde tijdsbestek. Hierdoor bevatten gesproken zoekopdrachten gemiddeld een keer zoveel zoekwoorden ten opzichte van getypte opdrachten. Daarnaast zijn gesproken berichten meestal gericht op de nabije omgeving. Denk aan  vragen als ‘waar is de dichtstbijzijnde sportwinkel?’ of ‘waar is het goedkoopste tankstation?’. Dit lokale aspect en de wetenschap dat de vragen die gesproken worden gesteld vaak open vragen zijn die beginnen met hoe, wat of waar zijn interessant voor je seo strategie.

Waar je extra op moet letten om niet alleen via de ‘traditionele’ manier via zoekmachines gevonden te worden sommen we hieronder op.

  • Zorg dat er vragen terugkomen in je content. Verplaats je daarbij in je klant (of vraag het uit) en bedenk op welke vragende zinnen jouw winkel het antwoord is;
  • Schrijf je content niet te formeel maar schrijf dit vanuit de gedachte: hoe zou ik mijn boodschap in een gesprek in de winkel overbrengen;
  • Wees precies en gedetailleerd in de antwoorden op de vragen;
  • Zorg dat je locatie en bedrijfsinformatie kloppen om lokaal goed gevonden te worden.
Delen