Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Shakespeare in de retail

"All the world’s a stage, and all the men and women merely players." William Shakespeare verwerkte deze quote meer dan vier eeuwen geleden in zijn komedie As You Like It. Zo creëerde hij binding tussen de acteurs op het toneel en het aanwezige publiek.

Je kunt deze situatie ook goed projecteren op een winkel. Dat is in wezen ook een theater waar publiek tegen de achtergrond van een fraai decor komt kijken naar een voorstelling. En waar een persoon of groep personen een band met het publiek probeert aan te gaan door hen iets aan te bieden.

Belevingseconomie

De oprukkende belevingseconomie zorgde er de afgelopen decennia voor dat veel winkels in meer of mindere mate het karakter kregen van een theater of filmset. Er wordt in elk geval een stuk meer aandacht gegeven aan de winkelinrichting, want een winkel moet tegenwoordig het verhaal van de retailer versterken en consumenten een experience bieden. Flagship en concept stores zijn daar de meest uitgesproken voorbeelden van, maar ook individuele ondernemers weten uitstekend te communiceren waar ze voor staan. 

Met de opkomst van webwinkelen moet je als fysieke retailer al meer energie in de meerwaarde van jouw zaak steken. Je bent de curator van jouw collectie en hoe die zich onderscheidt van de concurrentie. Jouw medewerkers zijn ware productspecialisten en ambassadeurs van jouw winkel, en jouw zaak vormt het perfecte decor om al die mooie spullen aan de man of vrouw te brengen. Maar dan? Hoe lang blijft jouw formule effect hebben op het publiek en de verkoop? Wat als die niet meer goed werkt?

Generatie Z

Een theatervoorstelling loopt doorgaans maar één seizoen, dus Shakespeare moest elke keer weer aan de bak om een nieuw stuk te schrijven om zijn publiek te blijven verrassen. Wat hem best goed lukte overigens. Voor winkels is dat niet anders. Steeds weer worden nieuwe collecties geïntroduceerd, maar waar in het theater ook de decors wisselen, blijven die in winkels doorgaans hetzelfde. In de retail is een regelmatige update van winkels een must om bij te blijven met nieuwe trends en veranderende consumentenwensen. Zeker in de huidige belevingseconomie waar ook nog eens een nieuwe generatie het podium betreedt.

De zogenaamde Generatie Z, geboren tussen 1996 en 2010, vindt het belangrijk om veel geld te verdienen en dat uit te geven aan leuke dingen. Deze digitale generatie is met marketing goed bereikbaar voor modemerken, vooral via influencers. Ze lijken veel op hun voorgangers, de Millenials die ervaringen prefereren boven bezit, maar in tegenstelling tot hen houdt Generatie Z wel van shoppen. Ze socializen graag met vrienden en vriendinnen in winkelcentra en geven ook meer geld uit aan mode dan Millenials, zo bleek uit recent Amerikaans onderzoek. Deze generatie is bijna digitaal vergroeid met hun smartphone, waar een groot deel van hun entertainment uit komt.

Tommy Hilfiger

Hier wordt slim op ingespeeld door een merk als Tommy Hilfiger, dat eind vorig jaar zijn compleet vernieuwde winkel in de PC Hooftstraat opende.  Met interactieve schermen tot aan het plafond, die klanten de mogelijkheid bieden om online de complete collectie te bekijken, integreert het Amerikaanse merk zijn fysieke winkel met zijn webshop. Door die collecties kun je ook digitaal bladeren in het inpandige café waar schermen zijn verwerkt in de tafels. Daarnaast is er een naaiatelier aanwezig, voor als je een nieuwe aankoop ter plekke wilt laten customizen met persoonlijke details.

Het zijn dit soort retail-ervaringen die de theaters in het winkellandschap steeds meer gaan vormgeven. Voor merken, maar ook voor individuele ondernemers. Met elk seizoen alleen maar nieuwe collecties haal je de klanten niet meer naar je winkel. Je moet ze meer redenen geven om te komen. Wissel daarom niet alleen de voorstelling, maar zo nu en dan ook eens het decor.

“To be or not to be, that is the question,” wist Shakespeare al. Want hoe up-to-date is jouw winkel qua in-store beleving? Gaat Generatie Z het ook bij jou leuk vinden?

Delen