Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Verdienen aan Black Friday zonder uitverkoop te houden, het kan

Black Friday waaide onder invloed van het toegenomen webwinkelen van Amerika over naar Nederland. Een dag van kortingen en speciale aanbiedingen die steeds meer invloed heeft op de Sinterklaas- en kerstaankopen. Wat te doen? Meegaan in het afprijscircus of zijn er slimmere manieren om aan Black Friday te verdienen zonder al te veel margeverlies?

Thanskgiving, een van de belangrijkste feestdagen in de Verenigde Staten, valt altijd op de vierde donderdag van november. Dit jaar is dat al op 22 november. De dag na Thanksgiving heet Black Friday, oorspronkelijk vanwege het drukke verkeer dat die dag de Amerikaanse straten beheerst omdat bijna iedereen vrij is. Maar er wordt ook gezegd dat het de eerste dag zou zijn waarop veel winkeliers pas zwarte cijfers gaan schrijven, want die dag vormt voor veel Amerikanen het startsein voor de kerstaankopen. Nogal overdreven natuurlijk die constatering, maar het geeft wel aan hoe belangrijk Black Friday voor retailers is geworden. Deze vrijdag is één groot winkelfeest waar retailers elkaar overtroeven met bijzondere aanbiedingen en verkoopevents.

Shop till you drop

Inmiddels is Black Friday, mede door de toename van het webwinkelen, uitgegroeid tot een internationaal retail event dat zijn weerga niet kent. Ook in Nederland spelen steeds meer detaillisten in op deze shop till you drop-dag. In sommige steden is Black Friday zelfs uitgegroeid tot een dag waar de winkels tot 12 uur ’s nachts open mogen blijven. En vaak lopen de acties een heel weekend door met de aansluitende Cyber Monday als klap op de vuurpijl. Die maandag pakken vooral webshops nog eens flink uit met stuntacties.

Het begint er steeds meer op te lijken dat je als retailer niet meer kunt overleven zonder uitverkoopcircus of aanbiedingenfestival. Niet alleen op Black Friday, maar ook op dagen als de Glamour Days waar veel winkelketens flinke kortingen geven. Bovendien wordt het verwachtingspatroon van consumenten hoger. Die verwachten op Black Friday veel hogere kortingen van retailers dan er daadwerkelijk worden gegeven. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat Kieskeurig.nl hield onder 25.000 bezoekers van hun site. Van deze consumenten verwacht 85% een korting van minimaal 20% te krijgen en één op de vijf denkt zelfs aan meer dan 50%.

Bezint eer ge begint

Onder druk van marketingacties van andere retailers, gaan zelfstandige ondernemers vaak mee in het Black Friday-afprijscircus. Doorgaans vooral om klanten te trekken die anders naar de buren gaan. Dan koop je eigenlijk klanten door kortingen te geven. En dat op een moment in het seizoen waar je juist marge kunt maken. Dat staat zo haaks op elkaar. Er lijkt geen ontkomen aan, maar toch: ‘bezint eer ge begint’. Denk goed na waar je als winkelier korting op geeft. Voor je het weet geef je artikelen een boost die dat niet nodig hebben en daarmee geef je marge weg. Een winterjas afprijzen terwijl de kou nog moet komen, heeft geen zin. Wordt het kouder dan kun je die jas wel afprijzen, zij het iets minder fors. Of, omdat de klant hem toch wel koopt, helemaal niet. Selecteer liever artikelen die vroeg zijn geleverd en niet goed zijn verkocht of die de aankomende periode niet verkocht zullen worden omdat ze vervangen zijn door nieuwe collecties. Je kunt het tijdens Black Friday ook eens anders aanpakken door bijvoorbeeld alleen korting te geven op alle zwarte items.

Hou zelf de regie

Maar er is nog iets. Is het niet beter om zelf of samen met andere ondernemers een evenement te organiseren in plaats van mee te liften op al die actie-events? Zo hou je zelf de regie in handen en bepaal jij waar en wanneer je kortingen geeft. Een andere optie is om Black Friday mee te nemen in je inkoopproces. Koop speciaal voor Black Friday aangepaste items in tegen een scherpe inkoopprijs, zoals kleine collecties T-shirts waar je weinig marge op verliest. Voor outletcentra worden door veel merken tenslotte ook speciale collecties ontwikkeld. Maar het kan ook via de eigen private label collecties die veel winkeliers aanbieden. Zo pak je Black Friday slim aan en blijft je marge op artikelen voor de Sinterklaas- en kerstaankopen intact.

Delen