Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Mijn merken werken niet mee?

“SAMENWERKEN DOE HET NIET!” stond er jaren geleden op de derde sheet van de presentatie van Brian Tjemkes, hoogleraar in o.a. Alliance management en coauteur van het boek Strategic Alliance Management. Hij trok direct de aandacht van alle aanwezigen op de ketenbijeenkomst Fashion waarin ketensamenwerking altijd het hoofdthema betreft.

Tjemkes doelde uiteraard niet op dat er geen samenwerking mogelijk is maar dat het belangrijk is dat je hierin vooral goede afspraken maakt. Geen afspraken, dan geen samenwerking. De belangen van verschillende partijen moeten een gezamenlijk belang vormen, dan is de fundering voor een samenwerking gelegd.

Samenwerken tijdens de coronacrisis

Alles stond de afgelopen periode even op scherp als het om samenwerking ging. De gezamenlijke belangen waren namelijk ineens verdwenen. Althans, zo leek het. Gelukkig bleek dat van tijdelijke aard, een schrikreactie waarbij één ieder zijn eigen belang veiligstelde. Maar al heel snel kwam het besef, niemand was schuldig en iedereen zat in hetzelfde schuitje. Zowel retailers als merken begonnen in te zien dat, om de pijn te delen, samenwerking in de keten juist belangrijk was.

Wij, INretail, stellen de belangen veilig van onze leden, op korte maar vooral ook op lange termijn. Om deze lange termijn doelstellingen te behalen is het van het grootste belang dat men elkaar in de keten weet te vinden. Om dit te realiseren hebben diverse brancheorganisaties, waaronder INretail, de krachten gebundeld. Met als resultaat dat deze pijn beter werd verdeeld over zowel retailers als merken. Ons gezamenlijk appèl heeft hierbij geholpen.

Uiteraard heeft de retail het lastig om facturen te voldoen. Een veelgehoord verzoek aan merken is daarom om later uit te leveren of om collecties te annuleren wanneer er niet of nauwelijks inkomsten zijn. Als tegenvoorstel kwamen deze merken, ook op eigen initiatief met het idee om sommige hoogzomercollecties, die nog uitgeleverd moesten worden, door te schuiven naar SS2021 of om deze zelfs te annuleren. Perfect meegedacht!
Alleen kwam later het besef bij de retailer dat deze hoogzomercollectie toch gewenst was in de winkel. Omdat bijvoorbeeld mannen nu meer behoefte hebben aan korte mouwen in plaats van lange mouwen en casual in plaats van formal wear. Onder andere doordat er nog steeds veel vanuit huis gewerkt wordt. Mits op voorraad boden merken als antwoord hierop de oplossing om bijvoorbeeld alsnog lange mouwen te ruilen voor korte mouwen. Zonder samenwerking in de keten had dit op korte én op lange termijn voor vervelende situaties bij retailers gezorgd.
 

Najaar/winter 2020

Bovenstaande uitdaging is koud achter de rug en nu breekt er wederom een spannende tijd aan. Buiten de traditioneel geplande inkoop voor SS2021 vindt ook de uitlevering plaats van de najaarscollecties. Ook nu vernam ik weer dat verschillende merken enkele collecties hebben doorgeschoven naar een ander levermoment. Maar helaas is het aantal merken die deze handreiking biedt beperkt.

Daarnaast heerst er veel verwarring onder retailers. Na een rondje langs de velden blijkt het onduidelijk welke collecties er worden geleverd, hoeveel er wordt geleverd en ook niet onbelangrijk wanneer er (wat) wordt geleverd. Daarom roep ik jullie nogmaals op om in gesprek te gaan met de merken, maak afspraken waar jullie je beiden senang bij voelen en ga, daar waar mogelijk is, een intensievere samenwerking aan. De inkooptool die INretail heeft ontwikkeld kan je hierbij helpen. Deze biedt onder andere hulp bij de uitvoering van strategische samenwerkingen met jouw merken.

Strategisch samenwerken

Naar aanleiding van het inkoop webinar werden er veel vragen gesteld over oa hoe je de stap zet naar een strategische samenwerking met je merken. Dit was de aanleiding om de inkooptool te ontwikkelen. Een laagdrempelige maar een doortastend hulpmiddel die je precies laat zien waar jij je samenwerking kan en moet intensiveren. Bij afname van de tool heb je de keuze om in gesprek te gaan met één van onze bedrijfsadviseurs (als je verder wil inzoomen op cijfers) of met mij (als je verder wil praten over ‘werken met merken’). Wij vertellen je dan op basis van jouw organisatie hoe je de verdeling maakt en welke eerste stappen je moet zetten naar een strategische samenwerking. Vraag hier de tool aan of een gesprek met mij.

Ga je liever direct in gesprek met je merken en/of leveranciers, doe dat dan niet tijdens je inkoopafspraak maar zorg dat je dit onderwerp hiervoor al met elkaar hebt besproken. Dan heb je meer tijd, minder afleiding en minder emotie bij de producten. Hierbij een voorbeeldbrief om met jouw merken in contact te komen:

“Beste,

Graag kom ik voordat de inkoopronde van start gaat met jou in contact om te praten over onze gezamenlijke toekomst. Jij bent voor mij een waardevolle partner waarmee ik de samenwerking wil intensiveren. Ik wil graag met je bespreken wat de mogelijkheden zijn en hoe we de toekomst ingaan. Welke samenwerkingsmodellen kun je bieden die bij mij als retailer passen. Ik zie uit naar een constructieve ontmoeting.

Met vriendelijke groet,"

Delen