Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sebastian blogt: Personal Shopping, dichterbij dan ooit tevoren

Vorige week was ik bij Puur Blauw in Veenendaal. Zij organiseren private shopping-sessie voor hun vaste klantenkring. En dat doen ze zeer succesvol. Ik vroeg Gert-Jan en Krista Schoot naar hoe ze zulke avonden organiseren en hoe het bevalt:

Gert-Jan: “Dit jaar bestaan we 25 jaar waarvan we de eerste 22 jaar franchisenemer waren. Hierdoor hebben we een hele vaste en trouwe klantenkring op kunnen bouwen. Bij ons is persoonlijke, oprechte aandacht en service altijd al belangrijk geweest en door het intreden van Covid-19 hebben we daar ook echt de vruchten van kunnen plukken.”

“Door deze periode zijn we zijn we steeds meer gaan geloven in het spreiden van openingstijden door bijvoorbeeld personal shopping. We zijn hier in het voorjaar mee begonnen en eigenlijk niet mee gestopt. In het voorjaar hadden we personal shopmomenten van ‘s ochtends vroeg tot middernacht.”

Krista: “Personal shopping heeft ons jaar echt gemaakt. We communiceren het via facebook maar het maken van afspraken loopt bij ons vooral via whatsapp, daar konden we op de juiste wijze afspraken maken en soms al voorbereidingen treffen. Personal shopping moet wel echt bij je passen en je moet die rol dan wel echt pakken als ondernemer, doe vooral wat bij jou en jouw klanten past.”

Tips om ook private shopping-sessies te organiseren in jouw winkel? Ik heb een stappenplan voor je:

  1. Zorg voor draagkracht; beschrijf goed waarom je personal shopping wilt gaan doen en wat een consument kan verwachten. Deel dit op zoveel mogelijk kanalen, communiceer tevens de tijden. Let op na 20:00 uur mogen er geen klanten meer in je winkel zijn.
  2. Communiceer dat jouw winkel veilig is om te bezoeken en zorg daar dan ook voor.
  3. Maak een unieke ervaring van personal shopping; zorg dat de bezoekende consument zich ook echt speciaal voelt, dit zorgt voor kopers in plaats van lopers.
  4. Noteer de klantendata goed zodat je gemakkelijk kunt achterhalen wie er wel te porren is voor ‘personal shopping’ en benader deze op gepaste wijze daar waar jij dat nog nodig acht.
  5. Als het ‘personal shopping moment’ is geweest, deel dit dan weer op verschillende social-media kanalen zodat andere consumenten precies zien hoe personal shopping in jouw winkel werkt en dat het veilig gebeurt.
Delen