Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sebastian blogt: Generatie wie?

Wat kan jij als retailer met kennis over generaties? Ik sprak hierover met Jahkini Bisslink van Whetston en Thomas Talboom van Capital in Apeldoorn.

Enkele weken geleden volgde ik een webinar van Retailtrends waar twee dames van Whetston aanschoven, Lecyca Curiel en Jahkini Bisselink. Whetston heeft zich gespecialiseerd in de toekomst van menselijk gedrag, maatschappelijke veranderingen en bedrijfsstrategie. 

Het webinar ging voornamelijk over de Generatie Z, de generatie geboren tussen 1995 en 2010 en ook wel Zoomers genoemd. Zoomers staan bekent als een complexe generatie die zich niet gemakkelijk iets laat vertellen, nieuwbewustzijn creëert en zich openlijk uitspreekt over maatschappelijk moeilijk en soms zelf pijnlijke onderwerpen. 

Opvallend aan deze generatie is de voorkeur van phygital, de combinatie van fysiek en online waar online en offline elkaar duidelijk versterken. Deze jonge generatie groeit nu op en zal vanzelf ook bij jou binnenkomen. Net zoals je nu dagelijks de generaties X en Y al over de vloer hebt.

Wat kan jij als retailer met kennis over generaties, ik sprak hierover met Jahkini Bisslink van Whetston en Thomas Talboom van Capital in Apeldoorn.  

Jahkini van Whetston

Jahkini: ‘Ik geloof dat het belangrijk is om naar eigenschappen te kijken. De tijd waarin je opgroeit en dus ook de omstandigheden waarin je opgroeit hebben veel invloed op de ontwikkeling van een mens. Om maar een voorbeeld te geven, de meeste millennials in Nederland kennen een wereld waar geen internet is, maar jongeren uit Generatie Z simpelweg niet weten hoe een wereld zonder eruit zou zien. De relatie met technologie en social media is dus heel anders voor deze twee groepen. 

Mijn tip is om eens te kijken naar de toekomst van jouw doelgroep, hoe ziet deze er over een aantal jaar uit. Is dat nog steeds dezelfde of heeft deze andere behoeftes? Handig om op voorhand over na te denken, het geeft je een hoop inzicht.

Capital Men’s Fashion

Ook sprak ik Thomas Talboom van Capital Men’s Fashion uit Apeldoorn. Elke generatie is welkom in zijn winkel; maar door de opbouw van zijn merkenpakket (Daily Paper, Ølaf, Arte, Maison Garments, Filling Pieces) ziet Thomas voornamelijk jonge consumenten die vaak zonder moeite grotere bedragen betalen voor hoog kwalitatieve kleding. 

Thomas: ‘Social media is natuurlijk een van onze belangrijkste middelen om onze klant te bereiken. Ook hebben we gemerkt dat onze doelgroep of beter gezegd de generatie helemaal niet warmloopt voor een standaard ‘plat’ product op bijvoorbeeld Instagram maar echt op zoek is naar interactie met ons in de winkel. Als wij zelf de producten dragen daagt dit uit om te vragen naar maten en pasvormen. Toch zien we dat velen naar onze winkel komen.
Wat we ook zien bij onze klant is dat ze gewend en soms ook verwend zijn met een ‘overkill’ aan informatie. Aan ons dus om alles goed te beschrijven en prijzen te communiceren. 

Het denken in generaties helpt ons om hen op de juiste manier aan te spreken als twee vrienden van 16 de zaak in komen maar net zo makkelijk als dat deze zelfde jongen met zijn moeder langskomt.’

Eens van gedachten wisselen?

Sebastian: wie koopt in jouw winkel, wie is jouw doelgroep en bereik je die ook met jouw uitstraling en communicatie? Ik vind dit een heel interessant onderwerp; lees er veel over en praat er ook vaak over met de ondernemers uit mijn regio. Ook eens van gedachten wisselen? Neem gerust even contact op (06 406 647 80 of sgaljaard@inretail.nl).

Delen