Geen vraag te gek
088 973 06 00

Hygiëne in de winkel en de magazijnen

Veilige winkel voor klanten en personeel 

In de retail zetten we in op optimale veiligheid en gezondheid voor klanten én voor medewerkers. Om winkels open te kunnen houden zullen we op dat vlak alles op alles moeten zetten. Samen als ondernemers in een branche maar ook ieder bedrijf voor zich. We hebben hiervoor een pakket aan hulpmiddelen voor je gemaakt, je kan ze hier gratis downloaden

Veiligheidsmaatregelen: tips per branche

Mode

Advies geven bij de paskamer kan uiteraard blijven plaatsvinden. Laat de medewerker uitleggen dat service beperkt is door anderhalve meter maatregel, maar er zeker oplossingen zijn om service te bieden:

  • Lengte broek: meet de tussenbeenlengte van de gedragen broek. Die lengte kan gehanteerd worden voor de nieuwe broek;
  • Mouwlengte: laat bijvoorbeeld de partner van de klant de mouw omslaan op advies van de medewerker en een speld plaatsen. De medewerker kan het vervolgens meten, eventueel vastspelden. Ter controle trekt de klant het jasje weer aan;
  • Lengte jas/jurk/rok: laat de klant omslaan en bijvoorbeeld de partner plaatst een speld. De medewerker kan het vervolgens meten, eventueel vastspelden. Ter controle trekt de klant de jas/jurk/rok weer aan;
  • Kindermode: laat de ouder het kind aan-/uitkleden zodat de medewerker advies kan geven;
  • Bodyfashion: zoveel mogelijk op afspraak of personal shopping. Dan gelden dus andere regels, zoals hierboven beschreven;
  • Bruidsmode: zie checklist 'Acties ter voorkoming verdere verspreiding van het Coronavirus in bruidsmodewinkels'

Sport

  • Geef advies op 1,5 meter afstand;
  • Maak loopanalyses en het aanmeten van schoenen achter een plastic scherm;
  • Desinfecteer schoenlepels;
  • Zorg voor strepen bij de kassa;
  • Maak producten schoon die klanten niet meenemen maar wel opgepakt/gepast hebben;
  • Ga naar verenigingen op locatie voor teamwear, respecteer de 1,5 meter en was kleding na de passessie.

Schoenen

  • Doe het (op)meten van (kinder)voeten achter een plastic scherm;
  • Desinfecteer schoenlepels;
  • Zorg voor strepen bij de kassa;
  • Maak producten schoon die klanten niet meenemen maar wel opgepakt/gepast hebben.

Hygiënemaatregelen

In de winkels en distributiecentra is het nu extra belangrijk alle richtlijnen en voorschriften over hygiëne in acht te nemen. Eventueel kan worden geadviseerd om bij het schoonmaken extra aandacht te besteden aan oppervlakken en voorwerpen die door veel verschillende mensen worden aangeraakt.

Denk hierbij aan: pinapparaten, betaalpalen (zelfscan), toonbanken, kassa’s, handgrepen van winkelkarretjes en winkelmanden, flessenautomaat (knoppen), weegschalen, deurklinken, tafels en stoelen, koffiekopjes, borden, bestek, kranen, zeepdispensers, telefoons, toetsenborden.  

Inmiddels is ontdekt dat het virus zeker tot drie dagen besmettelijk blijft op plastic oppervlakken. Neem daarom de hygiënemaatregelen in acht! Handzeep, alcohol, schoonmaakmiddelen (geen glasreiniger) zijn bedoeld om te desinfecteren.

Heeft het zin om mondkapjes te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe Coronavirus?

In Nederland adviseert de overheid alleen mondkapjes voor medisch personeel. Het feit is dat het alleen helpt als je speciale maskers gebruikt die zich heel goed sluiten over je neus en mond. Je moet ze nauwkeurig gebruiken en regelmatig wisselen. Dat is in het dagelijks gebruik bijna niet mogelijk.

Pinnen? Ja graag

De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein. Hoewel klanten niet verplicht zijn (of worden) om te pinnen, verzoek ze waar nodig om met hun pinpas te betalen. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerkers vaak met elkaar in aanraking en dat is vanwege het coronavirus ongewenst. Bij contante betalingen geld uitwisselen zonder dat er handcontact wordt gemaakt. Zo lopen (kassa)medewerkers minder risico om besmet te maken met het virus.

Contact geld

Het coronavirus kan maar beperkt overleven op bankbiljetten, blijkt volgens De Nederlandsche Bank (DNB) uit onderzoek van de ECB. Hoe lang het virus precies op een bankbiljet overleefd is onbekend. Tot op heden is er nog geen bewijs dat het coronavirus via contact geld is verspreid.  

Klanten 

De maatschappelijk onrust rondom het Coronavirus kan zorgen voor meer klantenvragen, bijvoorbeeld over te nemen maatregelen. Omdat er inmiddels sprake is van een pandemie wordt aangeraden klanten zeker te informeren over welke maatregelen jij hebt getroffen.