Geen vraag te gek
088 973 06 00

Vraag en antwoord over ontslag en ziekmelding

In mei behandelen we hier iedere week een veel voorkomende vraag en antwoord. Onderaan de pagina vind je relevante links, producten en diensten. 

In mei staat bij ondernemersservice de telefoon roodgloeiend met vragen over medewerkers. Hoe om te gaan met flexibele contracten, ziekte of regels rondom vakantie zijn vragen die het vaakst behandeld worden. Daarom hebben wij de meimaand medewerkers maand geïntroduceerd!

Vraag 1: Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen dossier heb opgebouwd. Wat kost het mij om een medewerker te ontslaan?

Niets en alles!
Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid is een goed dossier heel belangrijk. Ontslag vanwege privéredenen kan namelijk alleen via de rechter of door middel van een vaststellingsovereenkomst. Maar in een procedure bij de rechter heb je een dossier nodig. De rechter moet namelijk beoordelen of een ontslag terecht is. Hij heeft niet meer de mogelijkheid om, door het verhogen van de vergoeding voor de medewerker, het ontslag “redelijk” te maken. Dus zonder een goed dossier zal de rechter niet tot einde van een arbeidsovereenkomst komen.

Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid om met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Maar als er geen goed dossier is, zal de medewerker in veel gevallen de hoofdprijs vragen. De transitievergoeding heeft de medewerker toch al binnen.

Dossieropbouw

Ondernemersservice krijgt regelmatig een vraag over ontslag terwijl er geen dossier is opgebouwd. Het kan zijn dat je daar eerst mee moet beginnen voordat je actie kan ondernemen. 

Vraag 2: Ik heb een conflict met mijn medewerker. Nu heeft de medewerker zich ziek gemeld. Wat kan en mag ik doen?

Een arbeidsconflict kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ziet een werkgever de oorzaak in het slecht functioneren van de medewerker. De medewerker kan het conflict wijten aan onterechte kritiek op het functioneren of te weinig begeleiding of een te hoge werkdruk.

Als een medewerker zich ziek meldt is het belangrijk het volgende te doen:

  • Vaststellen of er echt sprake is van ziekte of dat het gaat om een conflict
  • Schakel zo snel mogelijk de bedrijfsarts in en informeer hem over de situatie en de twijfel
  • Geef alle informatie door aan de bedrijfsarts zodat hij goed voorbereid het gesprek met je medewerker kan aangaan

Vaak zal er door de bedrijfsarts een afkoelingsperiode worden geadviseerd. Binnen deze periode (maximaal 2 weken maar het advies is liever zo kort mogelijk) zullen werkgever en werknemer weer het gesprek met elkaar moeten aangaan.

Iedere situatie is uniek

Neem voor meer informatie contact op met Ondernemersservice omdat iedere situatie uniek is en er dan ook advies op maat gegeven kan worden.

Meer over medewerkers

Houd deze pagina in de gaten, in mei volgt iedere week een veelgestelde vraag en antwoord over zaken die spelen rondom je medewerkers. Van vragen over ziekte tot beoordelen, van vakantie tot flexibele contracten.
Bekijk relevante producten en diensten zoals een personeelshandboek en het verzuimloket. 

Delen